donderdag 7 augustus 2014

wecken

Zoals ik al eerder schreef hadden de tomatenplanten phytophthora gekregen en dus moesten de aardappels ook extra goed in de gaten gehouden worden. Natuurlijk ontstond ook daar het onvermijdelijke...
Dus de vroege aardappels werden extra vroeg gerooid. Het waren er best veel, die gaan we nooit op krijgen. Dus ik besloot ze te wecken. Hier staat omschreven hoe je dit kan doen. Dit was een deel van de eerste oogst:
En zo de potten in
Even uitgeprobeerd hoe dat ons beviel. De aardappels zijn gekookt maar nog wel stevig. In een handomdraai heb je gebakken aardappels of een lekkere home made aardappelsalade. Kortom ze zijn goed gekeurd. Dus de rest zou ook wel in potten kunnen maar dan moet je wel voldoende potten hebben. De voorraad werd aangevuld:
Zo ik kan weer even vooruit....dus werd er vrolijk verder geweckt

Dit keer 3 pannen; hele aardappels, blokjes en partjes met schil. De partjes met schil zien er na het wecken niet meer zo mooi uit dus dat doen we de volgende keer niet meer. En aangezien ik de smaak te pakken had werd er ook nog wat ananas en nectarine geweckt
Ondertussen zijn ook de late aardappels al gerooid i.v.m. de schimmel in het blad. En aangezien de geweckte aardappels best snel gaan denk ik dat ik binnenkort nog een lading ga wecken!

Fijne dag allemaal

Groetjes Titi

4 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit!
    Ik heb zelf "in het verleden" de kleine aardappeltjes (krieltjes) in hun geheel geweckt. Goed stampen met een klomp om de schilletjes eraf te krijgen, eventueel nog even schrappen en dan in hun geheel (ongekookt) in de pot. Wel met koud water in de weckpot beginnen, anders gaan de potten stuk!
    De aardappelen worden vervolgens tijdens de weck gekookt.
    Inderdaad heerlijk in salades en als gebakken aardappelen.

    Enne, mooie voorraad die je daar opbouwt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal jou manier ook eens proberen en ja de voorraad word heerlijk en prachtig!

      Verwijderen
  2. prachtig blogje...zal zonder meer langs komen

    BeantwoordenVerwijderen