dinsdag 24 januari 2012

Grote projecten

Momenteel ben ik bezig met 2 hele grote projecten, namelijk 2 dekens. 1 gehaakt met allemaal 6 hoeken van katoen en 1 gehaakt met stokken en vasten met allerlei soorten wol (een soort restjesdeken)





Heel leuk van die grote projecten maar soms wil je tussendoor ook wel eens wat anders en wat sneller resultaat. Gisterenavond heb ik deze kol sjaal verder gehaakt en vanmorgen heb ik hem afgehecht, hij is heerlijk warm!



Ik heb de kol gehaakt met een makkelijke en snelle steek namelijk de zogenaamde sultansteek.
Uitleg van de sultansteek voor de liefhebbers:

haak een aantal lossen (zoveel als je zelf wilt) deelbaar door 4 + 2  (3 extra opzetten)

Toer 1:
(1 stokje, 2 lossen, 1 stokjes) in de 6de losse vanaf denaald, *3 lossen overslaan (1 stokje, 2 lossen, 1 stokje) in volgende losse* tot de laatste 3 lossen herhalen. Dan 2 lossen overslaan, in stokje in de laatste losse en keren.

Toer 2:
3 lossen, eerste 2 strokjes overslaan *4 stokjes in de opening, 2 stokjes overslaan* eindigen met de laaste stok overslaan, 1 stokje in de volgende losse en keren.

Toer 3:
4 lossen, 1 stokje tussen de eerste 2 stokjes *groepje van 4 stokjes overslaan, (1 stokje, 2 lossen, 1 strokje) in tusssen liggende ruimte. Eindigen met (1 stokje, 1 losse, 1 stokje) in ruimte voor 3 lossen dan keren.

Toer 4:
3 lossen, eerste stokje overslaan, 2 stokjes in de opening *2 stokjes overslaan, 4 stokjes in de tussen ligggende ruimte*. Eindigen met 3 stokjes onder 4 lossen, dan keren.

Toer 5:
3 lossen, eerste 3 stokjes overslaan *1 stokje, 2 lossen, 1 stokje)in ruimte voor volgende groepje van 4 stokjes, groepje van 4 stokjes overslaan*. Eindigen met laatste 2 stokjes overslaan, 1 stokje in de ruimte vaan 3 lossen, dan keren.

Deze toeren herhaal je tot de gewenste hoeveelheid. Het lijke misschien ingewikkeld maar het is heel gemakkelijk en haakt heel snel.
Wat tussen * staat herhaal je tot het einde elke keer.
Ik vind zelf een tekening erbij erg handig maar ik wee niet hoe ik dit het makkelijks op de computer zou kunnen doen....Tips zijn van harte welkom!




1 opmerking: